Učivo do 30.4.
Vážení rodiče,
posílám Vám pro děti domácí práci tentokrát na celý týden, tj. do 30. dubna. Ve čtvrtek večer si užijte Pálení čarodějnic a v pátek státní svátek.
Přeji Vám všem pevné zdraví a dobrou náladu do dalších dní.
Český jazyk:
Slabikář – str. 60 až 63 (slova se slabikami DI, TI, NI, hlásky a písmena Q, W ,X)
Čtení a psaní se slabikou DI, TI, NI vysvětlíme dětem nejlépe opět pomocí kouzel. Písmenko I je také kouzelníček a dokáže ze souhlásek D, T, N, vyčarovat Ď, Ť, Ň. Stačí místo Y napsat I a rázem máme zcela jiné slovo (například slova TYKÁ – TIKÁ).
Psaní slov s těmito slabikami děti nemusí zvládnout v diktátech. Je to těžké učivo stěžejní pro druhou třídu. My se nyní učíme slova číst a přepisovat, všímáme si rozdílů a opakovaně připomínáme, že nelze psát např. ve slově KOŘENÍ háček nad N (KOŘEŇÍ). V diktátech je potřeba na tento pravopisný jev děti vždy upozornit. Pokud dětem bude čtení těchto slov dělat problém, mohou si vyrobit záložku a napsat si na ni tyto slabiky.
Protože právě probíráte se svými dětmi poslední učivo, které bylo potřebné pro zvládnutí čtení, doporučuji, abyste se začali poohlížet po knihách vhodných pro prvňáčky. V posledním Slabikáři už budeme jen trénovat pěkné plynulé čtení a zdokonalovat to, co jsme se během roku naučili. Je to nejkrásnější doba pro prvňáčka i učitele a rodiče ☺ Přeji Vašim dětem i Vám krásné zážitky s literaturou.
- str. 60, 61 - zvláštní pozornost věnujeme čtení slov s měkkými i tvrdými skupinami di, ti, ni a dy, ty, ny. Upozorňujeme děti, jak se změní význam slova pouhou záměnou i-y ( sedy - sedí).
- str. 63 - při čtení některých cizích slov můžete pro názornost použít obrázkové slovníky, slovníky cizích slov nebo internet, doporučuji ověřit, jestli dítě chápe správný význam čtených slov
Písanka – str. 4 až 6
- str. 4 a 6 – opis a přepis slov, přepis vět ….. !Velké písmeno na začátku věty a tečka za větou!
- str. 5 – písmeno Ch
Hra: Rozvoj slovní zásoby
Pomůcky: hrací kostka, karty s významovými okruhy (např. květiny, dopravní prostředky, nábytek, pečivo, stromy, ptáci, savci, hudební nástroje, ….)
Jeden z hráčů vybere kartu s významovým okruhem (slovo, slovní spojení) a hodí kostkou. Další účastník hry musí vymyslet podle počtu puntíků na kostce tolik slov k danému okruhu. Například vyberu kartu s nadpisem NÁBYTEK a na kostce padne 3 …. spoluhráč řekne stůl, židle, křeslo.
Cvičení pro zábavu:
https://skolakov.eu/cesky-jazyk/2-trida/veta-slovo-slabika/pocet-slov-ve-vete/vyber.htm
Jazykolam:
Nesnese se se sestrou...
Na cvičišti čtyři svišti piští.
Hádanky:
Nemá to ústa, ale tři zuby, u jídla slouží, po něm netouží. (vidlička)
Má sto jehel, žádnou nit. Umí dupat, ne však šít. (ježek)
Kdo mne má v kapse, nemá v ní nic. (díra)
Žádné oči, žádná pusa, žádný nos, uši dvě a z pod klobouku se mu kouří. (hrnec)
Matematika:
Velký pracovní sešit – str. 67 až 69 (numerace do 20)
- str. 67/cv. 2, 4, 6 – s vysvětlením dospělého
- str. 68/1- do rámečku doplníme číslo větší než dvanáct a mezi rámeček a číslo 12 znaménko > , do ostatních rámečků čísla větší než 12
- str. 68/cv. 5, 6 – novinka, dětem přečteme zadání a případně dovysvětlíme
- str. 69/cv. 1 – může zaměnit a vypočítat takto: 7 + 3 + 6 = 16
Cvičení 3 na str. 69 - počítáme se záměnou sčítanců tak, aby bylo počítání snadnější – např. 6 + 5 + 4 …jako 6 + 4 + 5
Pexeso
Potřebujeme dvacet stejných kartiček z papíru. Na polovinu napíšeme příklady na sčítání a odčítání, na druhou polovinu výsledky příkladů. Hrajeme jako klasické pexeso.
Problémové úlohy: odkaz níže pro děti, které rády přemýšlí ☺
https://www.matematickyklokan.net/phocadownload/sborniky/sbornik_klokan_2019.pdf
https://skolakov.eu/matematika/1-trida/scitani-a-odcitani-do-20/matematicke-krizovky/priklady1.htm
https://skolakov.eu/matematika/1-trida/scitani-a-odcitani-do-20/pocitame-uspory/pocitame.htm
Prvouka:
- str. 44 - opakování ročních období a názvů měsíců
PČ a VV – nakreslení nebo výroba čarodějnice, jarní úklid pokoje a pomoc v kuchyni, příprava čarodějného kouzelného nápoje
HV – poslech a zpěv písniček pro radost, čarodějný tanec k ohni
TV – švihadlo, hry s míčem, jízda na kole, koloběžce, bruslích (dle možností rodiny)
I nadále platí, že pokud nestíháte, pracujete tak, abyste probrali učivo. Děti nemusí vypracovat všechna cvičení v sešitech, ale měly by zvládnout probíranou látku. Ostatní náměty (hry, hádanky, obrázky) jsou dobrovolné!